KOVOVÝROBA
  • TECHNOLOGICKÉ MOŽNOSTI
  • STROJNÍ VYBAVENÍ
  • PROJEKTY
  • PRODEJ
  • 3D TVORBA
TECHNOLOGIE
  • MATERIÁLY
  • ŘEZNÉ PODMÍNKY NÁSTROJŮ
  • VÝROBNÍ PROCESY
JAK TO UPNOUT ?
  • JAK UPNOUT NÁSTROJ
  • JAK UPNOUT OBROBEK
JAK TO VYROBIT ?
  • TABULKY
  • TEORIE OBRÁBĚNÍ
  • TIPY Z PRAXE
JAK TO NABROUSIT ?
  • BROUŠENÍ NÁSTROJŮ
  • GEOMETRIE NÁSTROJŮ
  • OPTIMÁLNÍ NASTAVENÍ
  • OSTŘENÍ V PRAXI
ZAJÍMAVOSTI
  • Stroje v ČSR
  • Z historie
UKÁZKY VÝROBY
P1030275 p1050119 P1050330 P1050224
www.tumliKOVO.cz-česky www.tumliKOVO.cz-english www.tumliKOVO.cz-deutsch www.tumliKOVO.cz-по-русски www.tumliKOVO.cz-en français www.tumliKOVO.cz-in italiano www.tumliKOVO.cz-en español www.tumliKOVO.cz-português www.tumliKOVO.cz-po polsku www.tumliKOVO.cz-japan
TOPlist

Převodovka soustruhu Schaublin SV 102 VM plní dvě funkce, má za úkol jednak přenos otáček od vřetene na bronzové šnekové kolo, které prvostupňově redukuje otáčky od vřetene v poměru 1:5 a tato redukované otáčky jsou dále na čtyřstupňovou řemenici, kterou se dále snižují otáčky dle zvoleného převodu pomocí řemenic na mezistupeň a dále vstupují už do samotné převodovky, kde je opět šnek, zabírající do ozubeného kola v dalším poměru 1:10, toto kolo je již nasazeno přímo na válcové hřídeli posuvového šroubu.

Na rovinu píšu, že nafotit pohled do převodovky je poměrně složité, proto přikládám řezy z manuálu, které jsou navíc ze dvou pohledů.

pohled do převodovky soustruhu Schaublin V 102 VM

Červená cesta (pohled boční/zadní) je sestupový převod posuvů od šnekového kola vřetene na posuvový šroub při soustružení. Na výběr je celkem 8 rychlostí(4+4), které jsou nestavitelné přehazováním klínového řemene, řemenice jsou zaměnitelné, vrchní za spodní a naopak.

Modrá cesta (pohled boční/boční) je potom sestupový převod od vřetene k výměnným závitovým kolům, které se nastaví podle požadovaného stoupání závitu a následně přes kolo D je už poháněn přímo posuvový šroub.

řez převodovkou soustruhu Schaublin SV 102 VM

Posuvový šroub je veden středem stroje a je tak chráněn před šponami, rok výroby je 1943 a posuvový šroub je po očištění téměř netknutý.

posuvový šroub soustruhu Schaublin SV 102 VM

Po vyjmutí veškerých převodových kol, a hřídelí následovalo důkladné očištění a odmaštění celého odlitku převodovky s důrazem zejména na vyčištění pouzder hřídelí a mazacích cet od mazniček, které byly zaplněny ztvrdlou vazelínou a tak byly pro další použití v případě, že by se tato operace neprovedla nepoužitelné. Tenhle problém je ostatně vždy shodný u všech strojů, které jsem dostal do ruky, pročištění mazacích otvorů pod mazničkami dělám stlačeným vzduchem až do viditelného zprůchodnění k mazacímu místu, pročištění drátem je velmi neúčinné, otvory jsou někdy i kolmé ! Vyrobeno je to tak, že jsou na sebe vyvrtány dva kolmé otvory, přičemž jedna strana je následně zatemována, zakytována.

očištění převodovky

Čištění provádím od hrubých nánosů tuků a olejů autočističem a dále pokračuju ředidlem C 6000. Tímto ředidlem ostatně odmašťuju vždy všechny povrchy.

vyčištění pouzder hřídelí

 

čištění mazacích kanálků stlačeným vzduchem

Samostatným dílem převodovky, je další redukovaný mezistupeň pro posuvy soustružení, kterým je jednoduchý převod se spodní řemenicí (je v detailu vidět v řezu převodovky) , který je vsazen kyvně do převodovky a funguje tak jako element pro napnutí řemene.

mezistupeň sestupové cesty posuvů

 

čelní pohled na mezistupeň

 

pohled do útrob mezistupně posuvů

Následovalo pochopitelně odstranění několika vrstev starého laku a kytu a následně nové vykytování dvousložkovým polyesterovým kytem střední hrubosti, jeho dokonalé vybroušení i v záhybech, dále lakování.

nalakovaná skříň převodovky

 

pohled do převodovky

 

vkládání převodů

Skříň jsem následně osadil novými maznicemi a vrátil zpátky všechny převody. Co se týče nátěru vnitřních ploch převodovky, stejně tak i vřeteníku, tak osobně nejsem zastáncem patlání barev do těchto prostor, ta barva je původní a je tam prakticky 70let beze změny, tam kde není je litina a ten olej s ní nijak nereaguje, naopak při použití i kvalitní barvy by mohlo dojít k reakci a odlupování, dále je velmi těžké ten prostor opravdu dokonale odmastit.

Po sestavení převodovky bylo nutné našroubovat olejoznaky. U tohoto soustruhu byly už při výrobě použity olejoznaky M25x1, tohle je v podstatě nesehnatelná součástka a tak jsem vzhledem k jejich poškození, díky jistě sofistikovanému způsobu povolování předešlých majitelů,  byl nucen vyrobit nové. Vnitřní dotahovací kroužky sklíčka jsem použil ze starých olejoznaků a tyto jsem následně ještě těsnil silikonem.

původní poškozený olejoznak

 

vysoustružené tělo

 

vyrobený vnitřní závit

 

vložené sklíčko do olejoznaku

 

kontrastní plechová podložka

 

podložka v olejoznaku

 

dotažení vnitřních komponent olejoznaku

 

instalovaný nový olejoznak

Olejoznaky jsou použity na celém soustruhu celkem ve čtyřech kusech, 2 x převodovka, 1 x vřeteník a 1 x suportová skříň.


Rozborka-GO Schaublin SV 102 VM

Koník-GO Schaublin SV 102 VM

Hlavní suport-GO Schaublin SV 102 VM

Vrchní suporty-GO Schaublin SV 102 VM

Lože-GO Schaublin SV 102 VM

Převodovka-GO Schaublin SV 102 VM

Vřeteník-GO Schaublin SV 102 VM

Suportová skříň-GO Schaublin SV 102 VM

Kytování a lak-GO Schaublin SV 102 VM

Sestavení-GO Schaublin SV 102 VM

 


Přečtěte si také :