Převodovka soustruhu Schaublin SV 102 VM plní dvě funkce, má za úkol jednak přenos otáček od vřetene na bronzové šnekové kolo, které prvostupňově redukuje otáčky od vřetene v poměru 1:5 a tato redukované otáčky jsou dále na čtyřstupňovou řemenici, kterou se dále snižují otáčky dle zvoleného převodu pomocí řemenic na mezistupeň a dále vstupují už do samotné převodovky, kde je opět šnek, zabírající do ozubeného kola v dalším poměru 1:10, toto kolo je již nasazeno přímo na válcové hřídeli posuvového šroubu.
Na rovinu píšu, že nafotit pohled do převodovky je poměrně složité, proto přikládám řezy z manuálu, které jsou navíc ze dvou pohledů.
Červená cesta (pohled boční/zadní) je sestupový převod posuvů od šnekového kola vřetene na posuvový šroub při soustružení. Na výběr je celkem 8 rychlostí(4+4), které jsou nestavitelné přehazováním klínového řemene, řemenice jsou zaměnitelné, vrchní za spodní a naopak.
Modrá cesta (pohled boční/boční) je potom sestupový převod od vřetene k výměnným závitovým kolům, které se nastaví podle požadovaného stoupání závitu a následně přes kolo D je už poháněn přímo posuvový šroub.
Posuvový šroub je veden středem stroje a je tak chráněn před šponami, rok výroby je 1943 a posuvový šroub je po očištění téměř netknutý.
Po vyjmutí veškerých převodových kol, a hřídelí následovalo důkladné očištění a odmaštění celého odlitku převodovky s důrazem zejména na vyčištění pouzder hřídelí a mazacích cet od mazniček, které byly zaplněny ztvrdlou vazelínou a tak byly pro další použití v případě, že by se tato operace neprovedla nepoužitelné. Tenhle problém je ostatně vždy shodný u všech strojů, které jsem dostal do ruky, pročištění mazacích otvorů pod mazničkami dělám stlačeným vzduchem až do viditelného zprůchodnění k mazacímu místu, pročištění drátem je velmi neúčinné, otvory jsou někdy i kolmé ! Vyrobeno je to tak, že jsou na sebe vyvrtány dva kolmé otvory, přičemž jedna strana je následně zatemována, zakytována.
Čištění provádím od hrubých nánosů tuků a olejů autočističem a dále pokračuju ředidlem C 6000. Tímto ředidlem ostatně odmašťuju vždy všechny povrchy.
Samostatným dílem převodovky, je další redukovaný mezistupeň pro posuvy soustružení, kterým je jednoduchý převod se spodní řemenicí (je v detailu vidět v řezu převodovky) , který je vsazen kyvně do převodovky a funguje tak jako element pro napnutí řemene.
Následovalo pochopitelně odstranění několika vrstev starého laku a kytu a následně nové vykytování dvousložkovým polyesterovým kytem střední hrubosti, jeho dokonalé vybroušení i v záhybech, dále lakování.
Skříň jsem následně osadil novými maznicemi a vrátil zpátky všechny převody. Co se týče nátěru vnitřních ploch převodovky, stejně tak i vřeteníku, tak osobně nejsem zastáncem patlání barev do těchto prostor, ta barva je původní a je tam prakticky 70let beze změny, tam kde není je litina a ten olej s ní nijak nereaguje, naopak při použití i kvalitní barvy by mohlo dojít k reakci a odlupování, dále je velmi těžké ten prostor opravdu dokonale odmastit.
Po sestavení převodovky bylo nutné našroubovat olejoznaky. U tohoto soustruhu byly už při výrobě použity olejoznaky M25x1, tohle je v podstatě nesehnatelná součástka a tak jsem vzhledem k jejich poškození, díky jistě sofistikovanému způsobu povolování předešlých majitelů, byl nucen vyrobit nové. Vnitřní dotahovací kroužky sklíčka jsem použil ze starých olejoznaků a tyto jsem následně ještě těsnil silikonem.
Olejoznaky jsou použity na celém soustruhu celkem ve čtyřech kusech, 2 x převodovka, 1 x vřeteník a 1 x suportová skříň.
Rozborka-GO Schaublin SV 102 VM
Hlavní suport-GO Schaublin SV 102 VM
Vrchní suporty-GO Schaublin SV 102 VM
Lože-GO Schaublin SV 102 VM
Převodovka-GO Schaublin SV 102 VM
Vřeteník-GO Schaublin SV 102 VM
Suportová skříň-GO Schaublin SV 102 VM
Kytování a lak-GO Schaublin SV 102 VM
Sestavení-GO Schaublin SV 102 VM
Přečtěte si také :
Před samotnou opravou bylo třeba rozebrat celý soustruh na jednotlivé skupiny stroje jako podsta ...
Další projekt pro vřeteno soustruhu Schaublin SV 102VM typu W20. Litinová unášecí deska s ocel ...
Tak tohle jsem si samozřejmě nemohl nechat ujít, vyrobit si nějaké ty lícní desky pro můj nový s ...
Tento poměrně speciální díl je součástí hlavního převodu od vřetene do převodovky soustruhu Scha ...
Další z mých počinů pro můj momentálně pomalu generálkovaný Schaublin SV 102VM, jsou příruby skl ...