Převodovka soustruhu Schaublin SV 102 VM plní dvě funkce, má za úkol jednak přenos otáček od vřetene na bronzové šnekové kolo, které prvostupňově redukuje otáčky od vřetene v poměru 1:5 a tato redukované otáčky jsou dále na čtyřstupňovou řemenici, kterou se dále snižují otáčky dle zvoleného převodu pomocí řemenic na mezistupeň a dále vstupují už do samotné převodovky, kde je opět šnek, zabírající do ozubeného kola v dalším poměru 1:10, toto kolo je již nasazeno přímo na válcové hřídeli posuvového šroubu.
Na rovinu píšu, že nafotit pohled do převodovky je poměrně složité, proto přikládám řezy z manuálu, které jsou navíc ze dvou pohledů.
Červená cesta (pohled boční/zadní) je sestupový převod posuvů od šnekového kola vřetene na posuvový šroub při soustružení. Na výběr je celkem 8 rychlostí(4+4), které jsou nestavitelné přehazováním klínového řemene, řemenice jsou zaměnitelné, vrchní za spodní a naopak.
Modrá cesta (pohled boční/boční) je potom sestupový převod od vřetene k výměnným závitovým kolům, které se nastaví podle požadovaného stoupání závitu a následně přes kolo D je už poháněn přímo posuvový šroub.
Posuvový šroub je veden středem stroje a je tak chráněn před šponami, rok výroby je 1943 a posuvový šroub je po očištění téměř netknutý.
Po vyjmutí veškerých převodových kol, a hřídelí následovalo důkladné očištění a odmaštění celého odlitku převodovky s důrazem zejména na vyčištění pouzder hřídelí a mazacích cet od mazniček, které byly zaplněny ztvrdlou vazelínou a tak byly pro další použití v případě, že by se tato operace neprovedla nepoužitelné. Tenhle problém je ostatně vždy shodný u všech strojů, které jsem dostal do ruky, pročištění mazacích otvorů pod mazničkami dělám stlačeným vzduchem až do viditelného zprůchodnění k mazacímu místu, pročištění drátem je velmi neúčinné, otvory jsou někdy i kolmé ! Vyrobeno je to tak, že jsou na sebe vyvrtány dva kolmé otvory, přičemž jedna strana je následně zatemována, zakytována.
Čištění provádím od hrubých nánosů tuků a olejů autočističem a dále pokračuju ředidlem C 6000. Tímto ředidlem ostatně odmašťuju vždy všechny povrchy.
Samostatným dílem převodovky, je další redukovaný mezistupeň pro posuvy soustružení, kterým je jednoduchý převod se spodní řemenicí (je v detailu vidět v řezu převodovky) , který je vsazen kyvně do převodovky a funguje tak jako element pro napnutí řemene.
Následovalo pochopitelně odstranění několika vrstev starého laku a kytu a následně nové vykytování dvousložkovým polyesterovým kytem střední hrubosti, jeho dokonalé vybroušení i v záhybech, dále lakování.
Skříň jsem následně osadil novými maznicemi a vrátil zpátky všechny převody. Co se týče nátěru vnitřních ploch převodovky, stejně tak i vřeteníku, tak osobně nejsem zastáncem patlání barev do těchto prostor, ta barva je původní a je tam prakticky 70let beze změny, tam kde není je litina a ten olej s ní nijak nereaguje, naopak při použití i kvalitní barvy by mohlo dojít k reakci a odlupování, dále je velmi těžké ten prostor opravdu dokonale odmastit.
Po sestavení převodovky bylo nutné našroubovat olejoznaky. U tohoto soustruhu byly už při výrobě použity olejoznaky M25x1, tohle je v podstatě nesehnatelná součástka a tak jsem vzhledem k jejich poškození, díky jistě sofistikovanému způsobu povolování předešlých majitelů, byl nucen vyrobit nové. Vnitřní dotahovací kroužky sklíčka jsem použil ze starých olejoznaků a tyto jsem následně ještě těsnil silikonem.
Olejoznaky jsou použity na celém soustruhu celkem ve čtyřech kusech, 2 x převodovka, 1 x vřeteník a 1 x suportová skříň.
Rozborka-GO Schaublin SV 102 VM
Hlavní suport-GO Schaublin SV 102 VM
Vrchní suporty-GO Schaublin SV 102 VM
Lože-GO Schaublin SV 102 VM
Převodovka-GO Schaublin SV 102 VM
Vřeteník-GO Schaublin SV 102 VM
Suportová skříň-GO Schaublin SV 102 VM
Kytování a lak-GO Schaublin SV 102 VM
Sestavení-GO Schaublin SV 102 VM
Přečtěte si také :
Před samotnou opravou bylo třeba rozebrat celý soustruh na jednotlivé skupiny stroje jako podsta ...
Další projekt pro vřeteno soustruhu Schaublin SV 102VM typu W20. Litinová unášecí deska s ocel ...
Tento poměrně speciální díl je součástí hlavního převodu od vřetene do převodovky soustruhu Scha ...
Tak tohle jsem si samozřejmě nemohl nechat ujít, vyrobit si nějaké ty lícní desky pro můj nový s ...
Další z mých počinů pro můj momentálně pomalu generálkovaný Schaublin SV 102VM, jsou příruby skl ...