Dostal se mě nedávno od kamaráda do rukou k opravě přesný frézařský svěrák, jež je nabízen řadou eshopů v kategorii přesného upínacího příslušenství především frézek. Předem musím napsat, že slovo „přesný“ působí po přeměření geometrie a kontroly jeho zpracování spíše usměvně. V ceně do bratru šesti tisíc získáme objemově kvalitní polotovarový základ standardního asijského provedení, který lze ovšem díky koncepci odnímatelné „pevné“ čelisti a několika hodin práce přetvořit k obrazu svému. Obrázky jen heslovitý výběr.
Set originálních ovládacích prvků k hudebním nástrojům s logem Floridského designéra a výrobce, určených pro luxusní kolekci elektrických kytar ve stylu Steam punku.
Všechny ovládací prvky mají otvor 6 H7 pro uchycení na potenciometr se zajištěním červíkem umístěným v ozubení. Velká ozubená kola jsou se slepým otvorem.
Logo designéra je ručně gravírováno do broušené čelní plochy .
Mým dalším realizovaným projektem, který bych chtěl představit v samostatném článku, jsou sady výměnných ozubených kol pro soustruhy Schaublin SV 102VM a Schaublin 102VM.
Celkový počet ozubených kol v sadě je 26 ks pro řezání metrických, whitworth a modulových závitů a jsou to tyto hodnoty:
24-24-25-28-30-30-32-35-36-40-40-45-48-50-55-60-65-66-70-80-90-95-100-100-120-127 zubů
Ozubená kola jsou vyrobena z oceli C45, ozubení v modulu 1,25 je velmi precisně odvaleno ve všech stupních převodu s minimální kruhovitou házivostí vůči upínacímu otvoru.
Protože velká ozubená kola jsou poměrně hmotná kdy váha největšího ozubeného kola s 127 zuby dosahovala bez mála 2 kg, bylo nutné vyrobit odlehčení vybráním středu a vyrobením odlehčovacích otvorů. Největší ozubené kolo sady se dostalo na hodnotu 800 g.
Všechny hodnoty počtů zubů jsou ručně gravírovány do čelních ploch ozubených kol, případně věnců a umístěny vždy na protilehlých stranách od drážky. Odlehčení na velkých kolech je vybarveno RAL 6021.
Přesný upínací otvor ozubených kol je 18 mm s drážkou pro pero 5 mm. Šířka kol je 12 mm. Průměr nejmenšího ozubeného kola 24 zubů je 32,5 mm a průměr největšího ozubeného kola se 127 zuby je 161,25 mm.
Celková hmotnost sady po odlehčení je bezmála 9,5 kg. Na dalším snímku je detail gravírování a detail ozubení v modulu 1,25.
Sestava ozubených kol je stejná jak pro soustruh 102VM tak pro soustruhy 120VM. Níže jsou fotografie z těchto identických kol na soustruhu Schaublin 120VM.
Zajímavé informace z požadavků na provedení a jakost obráběcích strojů z padesátých let…………Dle mého názoru je většina aktuální i v dnešní době, případně mohou tyto informace být velmi užitečné při restaurování a repasi prakticky jakéhokoli obráběcího stroje, zvláště zajímavé jsou potom požadavky na jakost povrchu funkčních ploch hlavních částí stroje.
Všeobecné požadavky na celkové provedení stroje, Materiál hlavních částí stroje, Jakost povrchu funkčních ploch, Úrazová zábrana, Elektrické zařízení, Hydraulická zařízení, Tlakovzdušné upínací a podávači zařízení, Mazací zařízení, Chladicí zařízení, Vnější úprava stroje, Obsluha a funkce stroje, Zkoušky stroje, Zkouška přesnosti stroje, Zkouška strojů zatížených obráběním, Návod k obsluze stroje,
Jako pro jiné průmyslové výrobky, jsou i pro jednotlivé druhy a typy obráběcích strojů vypracovány technické podmínky, jimiž je předepsáno provedení a jakost stroje. Kromě těchto individuálních podmínek pro jednotlivé typy obráběcích strojů řídí se konstruktér i výrobce stroje určitými zvyklostmi a základními směrnicemi, které jsou dále stručně uvedeny níže v článku.
V následujícím článku jsou popisy více či méně známých hrotových soustruhů předválečných let z produkce známých českých strojíren. Výtažky s technickými daty a popisy konstrukcí komponent jsou z dobové předválečné literatury, přehledně doplněny původními obrázky.
Doufám, že článek bude přínosem nejen pro milovníky starých strojů.
Soustruhy Baťa (MAS), Soustruhy Škoda, Soustruhy Volman, Soustruhy Zbrojovka Brno, Jednotný soustruh spojených továren na soustruhy (VDF)
Soustruhy Baťa (MAS)
- Vzor »SN« s výškou hrotů 180 a 200 mm.
Lože: je ze speciální šedé litiny, tvrdosti přes 200 HB silně vyztužené, s vodícími plochami, broušenými pro suport a koník.