KOVOVÝROBA
  • TECHNOLOGICKÉ MOŽNOSTI
  • STROJNÍ VYBAVENÍ
  • PROJEKTY
  • PRODEJ
  • 3D TVORBA
TECHNOLOGIE
  • MATERIÁLY
  • ŘEZNÉ PODMÍNKY NÁSTROJŮ
  • VÝROBNÍ PROCESY
JAK TO UPNOUT ?
  • JAK UPNOUT NÁSTROJ
  • JAK UPNOUT OBROBEK
JAK TO VYROBIT ?
  • TABULKY
  • TEORIE OBRÁBĚNÍ
  • TIPY Z PRAXE
JAK TO NABROUSIT ?
  • BROUŠENÍ NÁSTROJŮ
  • GEOMETRIE NÁSTROJŮ
  • OPTIMÁLNÍ NASTAVENÍ
  • OSTŘENÍ V PRAXI
ZAJÍMAVOSTI
  • Stroje v ČSR
  • Z historie
UKÁZKY VÝROBY
p1100912 P1030279 P1030267 P1040052
www.tumliKOVO.cz-česky www.tumliKOVO.cz-english www.tumliKOVO.cz-deutsch www.tumliKOVO.cz-по-русски www.tumliKOVO.cz-en français www.tumliKOVO.cz-in italiano www.tumliKOVO.cz-en español www.tumliKOVO.cz-português www.tumliKOVO.cz-po polsku www.tumliKOVO.cz-japan
TOPlist

 

Další skupinou do které jsem se při GO soustruhu Schaublin pustil byl příčný suport. Spolu se suportem jsem také opravil a trochu vylepšil ruční kolo s jeho noniusem. Ruční kolo má potom oproti klasicky uspořádaným soustruhům nezvykle pravochodý šroub přičemž v konzole převodů pod ručním kolem je obrácený převod. Osobně mě připadá, že je to jinak velmi slabé místo na jinak skvělém provedení, v případě vůlí v převodech se velmi špatně operuje s příčným posuvem.

 

vrchní deska příčného suportu

Číst dále….. »

Zcela nedávno se mě podařilo získat další stroj do mé malé příruční čistější dílny a tím je univerzální nástrojářská frézka Deckel FP 1. Tento stroj se řadí mezi jedny z nejvyhledávanějších dílenských strojů klasické konstrukce především v Evropě a firma Friedrich Deckel jej vyráběla v této velikosti postupně v modernizovanějších verzích od čtyřicátých let dvacátého století.

 

 

Nástrojařská frézka Deckel FP1 model MkI.

Konstrukce stroje byla ve své době tak dokonalá, že ji okopírovali více či méně zdařile postupně všechny strojírenské podniky na světě, včetně našich velmi dobře známých frézek TOS v řadách FN. Unikátní byl hlavně křížový ovladač posuvů X/Z, který umožňoval obsluze jednou pákou krátkým pohybem měnit směry posuvů a navíc tyto zapínat zároveň současně a dále náhon vertikální a obrážecí hlavy širokým ozubeným kolem.

Konstrukce stroje z jedné z prvních modelů je  tak jednoduchá, že některé funkční prvky jakými jsou například pouzdra hřídelí noniusů byly vyrobeny bez zajišťovacích prvků jen s uložením s přesahem, přitom z menší námahou demontovatelná. Během druhé světové války se tyto stroje dostaly pochopitelně do výroby zbrojovek v Čechách a na Moravě. Číst dále….. »

Po delším přemlouvání jsem se koncem léta nechal ukecat od jednoho francouzského kolegy a čtenáře stránek, který shlédl některé mé projekty noniusů ke strojům, do výroby vylepšeného příčného noniusu soustruhu Schaublin SV  102VM a jeho dalších závitových klonů. Tento nedostatek je takový malý flíček na jinak perfektně zpracovaném stroji. Noniusy byly vyrobeny záhy, ovšem z nedostatku času a jak už je u mě tradičně zvykem opět odloženy, takže k dokončení jsem se dostal až nyní.

 

Vylepšený příčný nonius soustruhu Schaublin SV 102 VM a 102 VM

Původní originální noniusy mají 200 dílků na stoupání příčného šroubu 4 mm, kdy jeden dílek posuvu stupnice představuje úběr v této hodnotě z průměru. Potud je vše v pořádku, nicméně stupnice jsou značeny nesmyslnými čísly v hodnotách od 0 do 19, kdy i při velmi častém používání je člověk nucený přemýšlet kolik dílků se rovná určité hodnotě úběru a přepočítávat.

 

originální nonius na stroji

Mnou vyrobené noniusy, když už jsem je dělal, mají dílků 400, přičemž na sebe kontinuelně navazuje vždy dlouhý a krátký dílek, jež mezi sebou představují hodnotu posunu příčného suportu 0,01mm na průměru. Tuto volbu jsem zvolil hlavně kvůli přehlednosti, neboť jednotlivé dílky mají mezi sebou rozestup jen 0,65 mm.

 

vylepšený nonius nasazený na stroji

Číslice jsou pak gravírovány na reálné hodnoty 0-0,2-0,4-………3,6-3,8-0. Sám jsem si, ačkoli plánuji osadit tento soustruh digitálním odměřováním, jeden kousek nechal na stroji a práce se tak stává opravdu příjemnější.

 

detail kroužku

 

 

detailní pohled na osazený nonius

 


 

Nožový suport soustruhu, někdy též zvaný vrchní, je v případě typových řad švýcarských soustruhů Schaublin velmi důležitou komponentou v celé sestavě suportů. Obzvláštní důležitost tento suport nabývá v případě modelů nezávitových , kde nožový suport plní funkci podélného posuvu hlavního suportu, pochopitelně v omezené délce posuvu, jelikož sestava suportů je pevně fixována na loži. Na modely závitové (VM) se dodávali vrchní nožové suporty krátké a v základním příslušenství také do nezávitových verzí s maximálním posuvem okolo 90mm. V rozšířeném příslušenství potom, vyráběli se tyto stejné suporty s prodlouženou délkou posuvu v hodnotě 150 mm, který měl opodstatněné využití především u již výše zmíněných nezávitových modelů.

V případě mnou generálkovaného soustruhu jsem měl tu čest se seznámit podrobně se základním modelem, fotografie pod textem ukazuje původní stav po rozebrání soustruhu na jednotlivé sekce.

 

nožový suport soustruhu Schaublin SV 102 VM

Číst dále….. »

Na podzim a závěrem roku 2013 jsem se věnoval intenzivně generální opravě nového stroje do mé dílny, kterým je nástrojařská frézka Deckel FP 1 v prvotní variantě Mk I. z roku 1941. Tato vynikající a precizní frézka je velikostně frézařskou sestřičkou ke stroji Schaublin SV 102 VM, který jsem dělal cca před rokem. Stroj je těsně před dokončením a jakmile bude hotový, tak jej tady na stránkách odprezentuji včetně postupu při GO.

 

 

výměnná kola/stroj těsně před dokončením GO

U tohoto prvotního modelu fy. Deckel, který měl označení Mk I. byly použity pro posuvy X a Z stolu výměnná kola, která ve čtyřech párech vždy o osové rozteči 75 mm tvoří celkem 8 rychlostí posuvu a ve spojení s dvourychlostním motorem dalších 8. Celkem je tak možno použít nezávisle na otáčkách vřetene 16 rychlostí posuvu v rozsahu 10 mm/min až 360 mm/min.

 

 

výměnná kola posuvů frézky Deckel FP 1

Varianta Mk II. má potom již na místě výměnných kol vestavěnou převodovku pro posuvy a tím se také liší od typu Mk I. Jelikož tato ozubená kola u stroje chyběla, byl jsem je během GO nucen vyrobit. Výměna je zjednodušena dobrým přístupem k hřídelím a také jednoduchými unášecími kameny zapadajícími do protikusů hřídelí. Nevýhodou je potom nutnost nastavení těchto zámků kol vůči hřídelím na stroji proti sobě, k čemuž potom slouží ruční kolo na zadní straně frézky.

 

 

detail posuvových kol

Původní ozubená kola mají hodnoty zubů 19, 27, 35, 45, 55, 65, 73, 81, zachoval jsem stejné hodnoty až na 27 a 73, kterou jsem změnil na 28 a 72, protože jsem neměl výměnné kolo do odvalovky na  prvočíslo 73.

 

 

příklad různých stupňů se stejnou roztečí

sestavy jsou potom takové:

19+81 nebo 81+19

28+72 nebo 72+28

35+65 nebo 65+35

45+55 nebo 55+45

 

 

detail stromečku ozubených kol