KOVOVÝROBA
  • TECHNOLOGICKÉ MOŽNOSTI
  • STROJNÍ VYBAVENÍ
  • PROJEKTY
  • PRODEJ
  • 3D TVORBA
TECHNOLOGIE
  • MATERIÁLY
  • ŘEZNÉ PODMÍNKY NÁSTROJŮ
  • VÝROBNÍ PROCESY
JAK TO UPNOUT ?
  • JAK UPNOUT NÁSTROJ
  • JAK UPNOUT OBROBEK
JAK TO VYROBIT ?
  • TABULKY
  • TEORIE OBRÁBĚNÍ
  • TIPY Z PRAXE
JAK TO NABROUSIT ?
  • BROUŠENÍ NÁSTROJŮ
  • GEOMETRIE NÁSTROJŮ
  • OPTIMÁLNÍ NASTAVENÍ
  • OSTŘENÍ V PRAXI
ZAJÍMAVOSTI
  • Stroje v ČSR
  • Z historie
UKÁZKY VÝROBY
P1050488 P1040967 p1050733 styk  -)
www.tumliKOVO.cz-česky www.tumliKOVO.cz-english www.tumliKOVO.cz-deutsch www.tumliKOVO.cz-по-русски www.tumliKOVO.cz-en français www.tumliKOVO.cz-in italiano www.tumliKOVO.cz-en español www.tumliKOVO.cz-português www.tumliKOVO.cz-po polsku www.tumliKOVO.cz-japan
TOPlist

V nedávné době mě párkrát limitovaly parametry gravírovací frézky Gravograph TXL, především pak absence klasického stolu s T drážkami kam se dá jednoduše upnout svěrák, případně jakékoli jiné upínací zařízení. V patinovacím oddělení už dlouho ležela gravírovací frézka Deckel G0 kterou jsem si uložil na stránky v předrenovačním stavu. Jde o stolní, zmenšenou verzi velice známé a oblíbené frézky řady G1L, G1U, G1F, která je notoricky známá a nebudu ji popisovat.

Frézka Deckel G0 je o něco zmenšenou verzí právě G1 s tím, že hlavice uložení vřetene a samotné vřeteno, systém uchycení palců je identické. Zbytek, jako rameno kloubový držák ramene, pantograf je o určitý poměr zmenšen, stejně tak stůl a nosná deska šablon. Gravírka je poměrně masivní a s celkovou hmotnosti cca 80kg je ještě s omezením přenositelná. Z tohoto důvodu jsem se ji rozhodl umístit na bukovou laťovku spolu s motorem, dá se tak snadno přemístit, místo toho abych jí vytvářel samostatný stůl. Rozsah posuvů je na tak malý stroj velkorysý a co je hlavní, umí poměr 1:1, což výše uvedený Gravograph neumí zejména kvůli svému principu zavěšení ramene.

Deckel G0

Stroj, stejně jako mnoho dalších tohoto typu, nemá zakrytované vedení ani stírátka kluzných ploch, každopádně pohyby těch os jsou opravdu minimální, takže i když jsem uvažoval o tom, že tam nějaké stírátka implementuju, tak jsem od toho upustil vzhledem k stavu vedení s tím, že stroj je z roku 1942 a renovován byl v roce 1982 v originále taky nemá vedení jakýkoli systém mazání od maznic, prostě se jen vedení občas namaže ručně.

Deckel G0

Postupoval jsem tak jak už mnohokrát, stroj jsem kompletně rozebral, rozdělil na jednotlivé sekce, vyřadil ložiska se ztvrdlým 40letým tukem, zkontroloval vedení, šrouby, pouzdra, matice, případně chybějící díly. Frézka byla kompletní, takže mi odpadla pracná výroba chybějících dílů. Opět jsem kompletně několikrát umyl silnou zásadou s pH12 ve spojení se štětcem a mosazným kartáčem a nějakou dobou působení, opláchl a a tak pořád dokola, dokud neslezly veškeré i velmi silné usazeniny.

rozborka

Poté jsem očistil funkční plochy ředidlem a brusnou houbou a vatou, na T drážky, které jsou fakt blbě používám takovou tu brusnou mřížku na sádroš, normálně se pomačká, natlačí do T drážky a přes šroubovák se s tím jezdí sem a tam a T drážka se krásně vyčistí. Potom kompletní oplach a otření ředidlem C6000. Lak co drží nechávám, ostatní dokytuju univerzálním polyuretanovým tmelem, brousím, kytuju a brousím. Barvu jsem použil PUR 2K lesk v mém oblíbeném RAL 6021.

po laku

Vedení jsem komplet zaškrabával jenom na svislém a příčném vedení, podélné na desce sedělo a byl tam ještě vidět brus. Hlavní stůl s T drážkami jsem musel kompletně přebrousit včetně přední a zadní plochy a sražení T drážek, čelní broušená plocha spolu s vedením má výhodu použití úhelníku na přesné brusičské svěráky, které tam mohu používat, dále oproti fixaci na T drážku je pak možno lépe využít přesných úhlových podložek k nastavení požadovaného úhlu.

zaškrabané svislé vedení

Původní vřeteno je identické s G1 jen s tím rozdílem, že tam jsou implementované kuličkové ložiska přímo do konstrukce toho vřetene, nebylo sice nějak moc hlučné, ale nebylo to úplně ono, měl jsem ještě jedno z G1 a tam už jsou výměnná ložiska jednostranně otevřená, zadní E7 a přední E13 a nestojí randál, dá se tam nastavit krásně axiálně radiální vůle, že při těch 15k otáček to vřeteno nejde skoro ani slyšet.

výměna ložisek vřetene

Na frézce byl značně poškozený výrobní štítek a štítek nastavování otáček, který je součástí ramen, chyběl zcela. Štítek výrobní jsem udělal podle originálního v solidworksu, štítek rychlostí jsem okoukal na dvojrychlostní G1 a podle něj opět vyrobil s podkladem v solidworksu, písmo pak přímo v Ezcad pro můj laser. Štítky jsem si vyrobil na laseru z 0,5mm eloxovaného hliníkového plechu včetně ořezu a průstřelů otvorů pro zatloukací nýty.

výrobní štítek

kopie štítku otáček vřetene

osazený výrobní štítek

Samotné sestavení už šlo poměrně svižně, včetně výměny kuličkových ložisek, tyhle stroje se vyráběly tak, že tam nikde nebylo potřeba ložiska nějak silově lisovat. Pohonný řemen jsem použil originální šňůru, pro motor pak PUR 5mm kruhovou, velice snadno se to spojuje jen s pomocí žehličky, zkoušel jsem bez problémů 3,4,5,6,8,10 mm v různých aplikacích.

skládání osy Z

skládání pantografu

osa Z

kompletace

Ke stroji se mi podařilo nashromáždit kompletní originální kleštiny včetně kleštiny pro nástroje o průměru 8mm, originální desku točny Deckel k zavěšení čísel a písmen při rotačním gravírování stupnic či textu neproporcionálních fontů, šablony pro gravírování raznic, množství sad různých i okrasných fontů, reverzních, točnu Sempuco atp.

gravírovací frézka Deckel G0

Přečtěte si také :